Gazapizm’i ilk ‘Sevmedim Söylediklerini’’ şarkısı ile tanımıştım, yıl sanırım 2010’du. ‘Ulan ne güzel yazmış herif’ dedim. Arkadaş ortamlarında ‘Bak çok fena bir şarkı buldum’ diye sağa sola önerdim, ‘Nereden buluyorsun böyle herifleri?’ dediler. Hiç tanışmadığım, yazdıkları ile kendime yakın hissettiğim Gazapizm’ ile beni aynı kategoriye sokup ‘tü kaka’ ilan ettiler 🙂
Gazapizm ile aynı potada olmak kendimi iyi hissettirdi, ben, yaşlanıp çekildikçe yalnızlığa dost diyorken, onlar çoğunlukta yaşayıp azınlığa bok diyorlardı.
Sevmedim söyledikleri şarkısının üzerine Gazapizm sayısız birçok eser üretti, ben her birini titizlikle dinledim, şarkılarında bahsettiği konuların birçoğundan aynı derecede rahatsızlık duyuyorduk. O zamanlar dinlediğim sanatçıları ve dolaylı olarak da beni ‘tü kaka’ ilan edenler, yaşlar ilerledikçe, hayat şartları ve toplumsal olaylardan dolayı konfor alanları daraldıkça daha da bir kulak kabarttılar dinlediğim isimlere, ’Memleketsiz’ parçasını atıp ‘Bunun gibi bir şeyler önersene’ dediler. 🙂
Klasik bir dinleyici sahiplenmesi vardır ya, kendinize yakın hissettiğiniz sanatçıyı başkaları dinlemesin, bilmesin istersiniz, Gazapizm benim için nedense hiçbir zaman öyle olmadı. Hep daha fazla bilinsin istedim, konfor alanı daha da genişlesin istedim, genişlesin ki daha iyi eserler üretsin, daha kaliteli işler duyalım istedim.
Bunu isterken bir açıdan da tedirgindim aslında, yaptığı işleri en az Gazapizm kadar beğendiğim diğer sanatçıların konfor alanları genişleyince özlerinden nasıl döndüklerine ürettikleri eserlerin kalitesizleşmeye başlaması ile bizzat şahit oldum.
Yıllar yılları kovaladı ve Gazapizm, adını geniş kitlelere duyuracak ‘Hiza’ albümü ile bir sanatçının içeriklerinden ödün vermeden de adını geniş kitlelere duyurabileceğini hem dinleyicilerine hem de aynı tarzda müzik yapan diğer sanatçılara göstermiş oldu. Öyle ki Ekşi Sözlüğün Yotube Kanalı olan Pena’da bir yazarın kendisine sorduğu ‘Ölüler dirilerden çalacak gibi bir şarkı yazıp ‘Saygın adamları korku basacak’ deyip, onların ödül törenlerine katılmak tutarlı bir davranış mı?’ sorusuna ‘Çamurlu ayakkabım kırmızı halılar basıcam tabi ki aşk olsun ‘cevabı ile durduğu noktanın hala aynı olduğunu, ‘Dayan’ şarkısına da atıfta bulunarak belirtmiş oldu.
Eğer toplumun bildiği ancak göze batmamak, çıkıntılık yapmamak için söylemediği sorun ve konuları dile getiriyorsanız, neon ışıklarla donatılmış, üzerinde yer alanın ilgiyi topladığı dans pistinde sizi dans ettirmezler.
Çamurlu ayakkabıları ile kırmızı halılara uzun yıllar basacak gibi gözüken Gazapizm, Argo İzmir‘den çıkardığı ‘Yine Edemedik Dans’ isimli single çalışması ve klibi ile toplumsal sorunları en iyi bildiği dilden, sözleri ve sanatı ile dile getirmiş.
Argo yapımdan çıkan parçanın müziğini Esat Bargun yaparken, düzenlemelerde kendisine Ateş Berker Öngören ve Okan Çam eşlik etmiş. Mix & Mastering’i Utku Ünsal’a ait olan parçanın scratch’lerini Dj Sivo atmış, klibin yönetmenliğini de Gazapizm yapmış.
Baskıcı sistemi press makinası metaforu ile karşımıza çıkartan Gazapizm, sistemin günlük hayatımızdaki sanat, spor ve medya üzerindeki parçalayıcı etkisini gösterirken, faşizm ve ekonomik problemleri de açıkça eleştiriyor.
Elinde tuttuğu kumanda ile kendisine ters gelen ve çıkarlarını olumsuz yönde etkileyen sözüm ona otoriteyi canlandıran Gazapizm, yaratıcılığını şarkılarında olduğu gibi klibine de gayet iyi bir şekilde yansıtmış.
Şarkı sözlerinin içerisinde yer alan ‘İnsan eğer deli değil ise neden kucak açar faşizme?’ sözü klasikleşmiş duvar yazıları arasında yerini alacak gibi duruyor.
Hiphop Kültürüne Sevgi ve Saygılarımla
Uğur